Oldalak

2009. febr. 10.

Házi kenyér

Míg én nagyon szeretem az olajos magokkal és különféle gabonaőrleményből készült kenyereket, Manapó inkább a fehér, félfehér házi kenyeret részíti előnyben. Igaz, szívesen megeszi egyéb kenyér-remekeim is - lásd döbleces vagy túrós-pepperónis vagy írós-mézes -, még akkor is, ha fehérliszt csak elvétve került a tésztájába, s pontosan a családi tűzhely egyensúlyának és békességének kedvéért, időnként hagyományos házi kenyér is illatozik az asztalon. Olyan, mint ez itt alant, könnyű belű, ropogós héjú, kevéske teljeskiőrlésű liszttel gazdagítva.

Házi kenyér

hozzávalók - kicsi (közepes) {nagy}

210 ml víz (320 ml) {420 ml}
350 gr fehér liszt BL55 (425 gr) {600 gr}
25 gr teljeskiőrlésű liszt (75 gr) {75 gr}
1 ek tejpor (1,5 ek) {2 ek}
1,5 tk só (1,5 tk) {2 tk}
1,5 tk cukor (1,5 tk) {2 tk}
15 gr vaj (25 gr) {25 gr}
háromnegyed tk szárított élesztő (1 tk) {1,5 tk}

víz a fényezéshez
fehérliszt a szóráshoz

A vizet a kenyérsütő gép formájába öntöm, ráteszem a kétféle lisztet, a liszt tetejére, külön sarkokba a cukrot, sót, vajat, tejport, majd a liszt közepére, előre kialakított mélyedésbe, az élesztőt (úgy, hogy ne érjen a vízhez).
Alapprogramot indítok, azaz normál program, az én egykaros gépemen közepes méretű kenyérnél 2:53 óra, nagy kenyérnél 3:00 óra.
A sütési ciklus vége előtt 15 perccel felnyitom a kenyérsütő gép tetejét, és gyorsan, hogy minnél kevesebb ideig legyen nyitva, megkenem a kenyér tetejét vízzel, megszórom fehér liszttel majd kés fokával hosszában "bevágom" a sülő kenyér tetejét - ez el is maradhat, kicsit rusztikus kinézetű lesz a kenyér tőle. Természetesen a vizezés, lisztszórás, bevágás után gyorsan visszacsukom a gép tetejét.
A sütés végeztével kiveszem a formát, rácsra borítom az illatozó kenyeret és tiszta konyharuhával letakarva hűlni teszem.



Jó étvágyat!

2 megjegyzés:

Chef Viki írta...

Mint enyém pasas: oké, jó a barnakenyér, finom, de a ropogós fehér kenyérnél nincs is finomabb :-))

Most is fehér sül éppen! De a pepperónis nem hagy nyugtot nekem!

trinity írta...

Annyira belemerültem a fenti Manós játékba, hogy az új kenyérkét észre sem vettem délután:O
Pedig finom!!!
Na most meg jól lebuktam, hogy másodszor is itt voltam:)))