Oldalak

2009. okt. 26.

Sütőtökös zsömlék - a döblec dícsérete 1

A recept valójában kenyérre szól, de kiváló zsömle formázható a jó állagú, szép szálasra kelt, diszkréten narancsszínű tésztából. Nem csalatkoztam emlékeimben, a döbleces zsömlék olyan finomak voltak, mint emlékeimben a sütőtökös kenyér.
Közepes adaggal dolgozva 12 zsömle - esetemben 8 zsömle és 4 formázott péksüti - süthető.

A recept ugyan főtt sütőtökkel számol, én kicsit módosítottam és az előírt döblec mennyiség kétharmadát sütve tettem a kenyérhez. Pompás lett! ÉSzüleim nálunk vacsoráztak, Éapám - aki háziasszonyokat megszégyenítő lelkesedéssel és tudással sürög-forog a konyhában - elkérte a receptet.



Sütőtökös kenyér

hozzávalók - közepes / nagy kenyér

sütőtök* 200 gr / 250 gr
író** 110 ml / 150 ml
45 ml víz / 80 ml
extra szűz olivaolaj 1 ek / 1,5 ek
liszt 425 gr / 575 gr
kukoricaliszt*** 75 gr / 100 gr
cukor 1 csapott ek / 1 bő ek
só 1,5 tk / 2 tk
szárított élesztő 1 púpozott tk / 1,5 tk)
hámozott, durvára vágott tökmag 2 ek / 3 ek

* A recept főtt, leszűrt, villával áttört sütőtököt ír. Én most 150 gr sült, héjából kiszedett és 50 gr főtt, leszűrt döblecet használtam. Kifejezetten használt a kenyérnek a sült döblec húsa, íze intenzívebb lett, mindezzel együtt, a kenyér nem lett sütőtök ízű.

** Az író állagra olyan, mint egy rosszabb minőségű, híg kefír. Mivel felénk az írót aranyárban számolják, kipróbáltam és tökéletesen kiváltható 1-2 ek buborékos szódavízzel (és saját levével), valamint 1-2 mk citromlével elkevert kefírrel.

*** Ezúttal a 75 gr kukoricalisztet 50 gr teljeskiőrlésű rozsliszttel és 25 gr liszttel (BL55) váltottam ki.



A döblecet, ha főzni akarom, felkarikázom, meghámozom, darabokra vágom és annyi vízben, amennyi éppencsak ellepi, főni teszem. Nagyjából 8-10 perc alatt meg is van. Leszűröm és hagyom lecsepegni.
A döblecet, ha sütni akarom, feldarabolom, alufóliával (vagy sütőpapírral) bélelt tepsibe és nagyjából 200 fokos forró sütőbe teszem. A darabok nagyságától függ, hogy mennyit sütöm, féltenyérnyi darabok általában 25 perc alatt omlósra, illatosra sülnek. Figyelem! Nagyon forró!

A sült és főtt döblecet villával kicsit összetöröm, a kenyérsütő gép formájába teszem, ráöntöm a többi nedves hozzávalót, majd ezekre kanalazoma lisztet, a cukrot és sót a lisztek tetejére, a forma külön sarkaiba, az élesztőt a lisztek tetejére, középre.
Dagaszt-keleszt programot indítok, majd a 'program elindult' sípolás után 4-5 perccel hozzáadom a durvára vágott, pucolt tökmagot. A recept közepes kenyérre 2 ek-nyit magot ír, én nagyjából 4 ek-nyit tettem a tésztához, nem lett túl sok, pont elfért. :)
Másfél óra múlva enyhén lisztezett lapítóra szedem a magasra, szálasra kelt, enyhén narancsos színű tésztát. Gyors, határozott, gyöngyén mozdulatokkal átgyúrom és 12 darabra osztom. Az egyes darabokból zsömlét formázok - illetve kettőből karikát fonok, kettőből pedig csigabiga lesz - és sütőpapíros tepsibe ültetem. Langyos helyen, tiszta konyharuhával letakarva nagyjából 30-40 percet kelesztem.
A péksütik tetejét langyos tejjel lekenem (hideg tejtől kifakad a tészta; lehet langyos vízzel is átkenni), majd forró, 200 fokos sütőbe tolom. A formázottaknak elég volt 18 perc, a zsömlék 25 percig sültek.
A kész péksütiket óvatosan rácsra emelem (pár perc pihentetés után is egészen puhák), letakarom és hűlni hagyom.



Laza szerkezetű, diszkréten és csábítóan narancssárga színű, finom illatú, a döblectől enyhén édeskés, a belesült tökmagoktól ropogós zsömlét tálalok vacsorára.

Jó étvágyat!

7 megjegyzés:

Ízlésszindróma írta...

Nagyon finomak lehetnek ezek a zsömlék!! majd kipróbálom:))

trinity írta...

Nagyon szép a színe is Garffyka!!! Én is kipróbálom!!! Vagy netán vehetek innen egyet???:))

Garffyka írta...

Trin, szívesen látlak, vedd, amelyik tetszik :)

Ízlésszindróma, csak ajánlani tudom, nagyon finom!

szepyke írta...

Milyen sárga!
Még mindig nem ettem sütőtököt...:)

Chef Viki írta...

Gyönyörűek ezek a péksütik!! Legnagyobb dicséret, ha elkérik a receptet :-)

Cukroskata írta...

Ez nagyon finomnak látszik, csak sajnos elég sok szénhidrát van benne :-(

Garffyka írta...

Kata, igazán sajnálom.
Esetleg a sütőtökös ampal? Ezt a finomságot Te ihletted :), komolyan. Teljeskiőrlésű liszt, búzacsíra, méz, döblec.