Oldalak

2009. nov. 3.

VKF! XXIX Rollings dumplings - makaello (?!)

Igen kérem, ez makaello ... vagy izé, akármi ... az biztos, hogy nem raffaello, mert fia kókuszreszelék sincs benne.
Az úgy volt, hogy Max barátom magasra dobta azt a bizonyos labdát ... illetve gombócot :), VKF! Rolling dumplings.
És úgy is volt, hogy szemezgettem régóta egy házi raffaello recepttel (Nők Lapja), de nem tudtam eldönteni, hogy tudnám kókusztalanítani, ugyanis Manapó allergiás a kókuszra.
Aztán egy hirtelen ötlettől vezérelve nekiálltam, mértem-szórtam-kevertem-kavartam-hűtöttem-böngyörgettem ... és ... megszületett a makaello, azaz a kókusztalan, mákos, fehércsokis gombócka (eredetileg dióval terveztem, de az meg nem volt otthon).
Bevallom, várakozásommal ellentétben Manapóm annyira nem volt oda érte, jó meg finom, de legközelebb legyen inkább valami más. Manóval kettesben azonban egészen jól elfalatozzuk :) Reggelente és este bekapunk egy-két(-soksok) kakaóba, színes szórócsokiba hempergetett makaello gombóckát :)



Makaello - mákos, kekszdarás fehércsokis bonbon


hozzávalók

1,2 dl víz
15 dkg porcukor
10 dkg margarin
20 dkg fehércsoki
10-12 dkg kekszmorzsa
1-2 ek darált dió
5 dkg darált mák
20 dkg tejpor

cukrozatlan kakaópor
színes szórócsoki

A vizet forrni teszem, mikor sűrűn gyöngyözik, beleszórom a porcukrot, és kevergetem, míg felolvad. Kavarás közben megvárom, míg a cukorszirup újra gyöngyözik, ekkor beleteszem a felkockázott margarint (lehet egy darabban is, akkor lassabban olvad) és addig kevergetem, míg elolvad.
Félrehúzom a tűzről, beleszórom a felkockázott fehér csokit és szintén keverem-kavarom, míg a csoki teljesen elolvad.
Beleszórom a kekszmorzsát, a darált mákot, darált diót, tejport és simára, egyenállagúra keverem. Sűrű, ragacsonak tűnő masszát kell kapnom. Ha túlságosan híg lenne, kevés kekszmorzsával, illetve 1-2 kk tejporral sűrítem.
Hagyom az egész keveréket kihűlni, majd letakarom és hűtőbe teszem, legalább 3 órára, de jobb, ha egész éjszakára.
Másnap előkapom az edénykét, kiskanállal adagolt mennyiségekből kisebb diónyi (nagyobb mogyorónyi) gombóckákat bögyörgetek - tenyér között, gyors mozdulatokkal, nem árt, ha a kezem száraz és viszonylag hideg.



A csupasz gombócokat lapítóra (tányérra, stb) sorakoztatom, majd mikor viszonylag sok összegyűlt, egyenként színes szórócsokiba és/vagy bőven mért cukrozatlan kakaóporba hempergetem.
Tányérra sorakoztatom és azonnal kínálom.



A bonbonokat le lehet böngyörgetni előre és csak kínálás előtt beleforgatni a kakaóporba, szórócsokiba.
Tálalás előtt 10-15 perccel kiveszem a hűtőből (akár a masszaként, akár kész, de csupasz, akár kész és már hempergetett állapotában tárolom), így az ízei jobban érvényesülnek.
A massza (vagy már bonbonná formálva) nagyon jól elvan a hűtőben akár 2-3 napig is. Összeállítottam, másnap egy részét gombócoltam, aztán megint másnap még egy adagot, harmadik másnap újabb adagot, így mindig "friss" édesség volt otthon.



A kekszdara, főleg a mák meglepő, de igen kellemes párosítás a fehércsokoládé mellé. Erőteljesebb, karakteresebb ízű bonbon, mint kókuszos változata lenne. A keserű kakaós bevonat ízében elegánssá teszi, szórócsokis ruhában ropogósabb.



Jó étvágyat!

12 megjegyzés:

Chef Viki írta...

Akkor én jelentkezek Manapó adagjára :-))

Valamiért mindegyik alkatrészét kedvelem :-DD

Edit (Esc) írta...

Ha a makot kikaparjatok belole, akkor en is kerek.
Megbolondulok :( Eddig azt hittem magamrol hogy mindenevo vagyok. Es lassan kiderul (ebben Viki is besegit), hogy egy csomo mindent nem eszek. (Mak, doblec, gyumolcs-hus...). Kezdek frusztralt lenni.

trinity írta...

Én segítek eltüntetni a maradékot, Garffyka! :) Mákot nem szeretni??? Edit, hogy lehet az???

Garffyka írta...

EDIT (Esc) - csak és kizárólag a te kedvedért egyenként kiszedegetem a mákszemecskéket :D

Lányok, jöhettek, keverek újabb adagot. Vagy inkább gurítsam? :)

Belly írta...

Garffyka!
Nekem guríthatsz is meg keverhetsz is.Megőrülök a mákért,de érdekes, KöBö sincs oda érte,így ha valami mákosat készítek ehetem egyedül az egészet.

szepyke írta...

Hát, Maxnak lesz dolga ezzel a golyóhaddal!:))))))

Dóri írta...

Garffyka, ennivalóan jól néznek ki a golyócskák. Szívesen megkóstolnám őket én is.

Névtelen írta...

Garffykám! guríthatod nekem is!! (nem akarok szemtelen lenni, de akár dupla adagot is!!!! )

Névtelen írta...

Garffykám! guríthatod nekem is!! (nem akarok szemtelen lenni, de akár dupla adagot is!!!! )

Garffyka írta...

Hát, ha most nekiállok böngyörgetni, akkor Mikulásra pont készen lesz a dupla-tripla adag mindenkinek :)

Köszönöm nektek :)

Karulino írta...

Jújj! De csinos! Nagyon jól néz ki a színes ruhában, és a szolídban is. Ezt majd kipróbálom karira!

Garffyka írta...

Karulino, remélem ízleni fog :) Az eredeti receptben kókuszreszelék van; azt is lehet színesbe és kakaóba is forgatni.