Oldalak

2014. jan. 10.

Viking keksz, avagy dráma a reggelinél


"... tudom, hogy ezt miért hívják viking sütinek; mert olyan, mint az aranypénz, és a vikingek szeretik az aranyat, mert sokat kalózkodnak, és a kalózok gyűjtik az aranyat ... "
"... és akkor jött a legerősebb viking és felfalta az utolsó aranypénzt is! és mindenki sírt és zokogott, hogy nekik már nem maradt az aranypénzből, mert én, illetve a legerősebb viking, aki aranyevő is volt, mindet felfalta!" ...
"... tesó! nem is falta fel! látod? itt van a kezemben! de most én faltam fel! mindenki sírjon és zokogjon! ..."
"... édesanya, van még ilyen viking aranysüti?"


Az én házam, megvédem a kekszváram! :)

Volt, persze, kora reggel egész adagot sütöttem a Hannah Swensen féle finomságból.
Mint a legtöbb receptet, ezt is megbolondítottam egy kicsit, fehér cukor helyett levendulás barna cukor került bele és összeségében kevesebb cukor, mint a receptben, a liszt egy részét teljeskiőrlésű rozslisztre cseréltem. A következő sütésnél a maradék fehér liszt egy részét zab- vagy tönkölybúza korpára cserélem majd.
A levendulás cukor miatt fahéj és vanília kivonat helyett is levendulás ízesítést kapott ez a fehércsokis keksz, a kardamon maradt, nagyon jól társult az illatos-ízes lila virágokhoz.
Kísérletezgetni jó :)

A leírás szerint egy adagból kb 50 sütit lehet böngyörgetni, ezek szerint az én kekszeim sokkal kisebbek lettek, mert a 4,5 tepsinyi mennyiség összesen 94 db kekszet produkált.


Kekszhalomnál őrt álló vikingek :)

Viking keksz

hozzávalók (ahogy én készítettem)
...



20 dkg vaj
15 dkg barna cukor
5 dkg levendulás barna cukor
12,5 dkg liszt
12,5 dkg teljeskiőrlésű roszliszt
25 dkg zabpehely
2 tojás
10 dkg fehér csoki (fele uborkagyalun reszelve, fele kicsire aprítva)
1/2 tk sütőpor
1 tk szódabikarbóna
1/2 tk só
1,5 tk levendula kivonat
1/4 tk kardamon

A sütőt 170 fokra (légkeveréses) állítom.
A vajat mikróban felolvasztom, amíg hűl kimérem egy tálba a cukrokat, egy másikban összekeverem a liszteket, a fehér csokit, sütőport és szódabikarbónát, sót, kardamont.
Az olvadt, kicsit lehűlt vajat habosra keverem a cukrokkal.
A masszához adom a levendula kivonatot és a tojásokat.
Két-három részletben belekeverem a lisztes-csokis szárazakat.
Utolsó lépés a zabpehely, ezt is alaposan a tésztába dolgozom.
Kiskanálnyi adagokat gömbölyítek a sűrű, kicsit kemény masszából, ezeket - 3-4 cm távolságra egymástól - sütőpapíros tepsibe teszem.

Ha megeszed, ilyen erős leszel!
Villával kicsit lelapítom a gombóckákat, nem kell teljesen, sütés közben maguktól is terülnek.
A forró sütőben 10-12 perc alatt gyönyörű aranybarnára sülnek.
A megsült viking kekszeket néhány percig a tepsiben pihentetem, majd rácsra kapdosom és úgy hűtöm ki teljesen.
Jól záródó sütis dobozban, állítólag, sokáig frissek maradnak. Állítólag. Nálunk a 94 db pontosan másfél napot élt, Tücsi a bölcsibe vitt egy kis doboznyit, Manó egy tucatnyit és hat darabot pakolt uzsonnára, reggelire eszegették/tük :), néhányat vacsora után majszoltak/tunk, a megmaradtakat Manó ma reggel pakolta el magának ... pedig minden héten van süti :)

Odinra mondom, lopkodják a kekszeim!

Jó étvágyat !


3 megjegyzés:

Amaranta írta...

Nagyon tetszik amit a gyerekek mellé költöttek!

Kérdezhetek?

A murok a sárgarépa, döblenc az a sütőtök?

Garffyka írta...

Amaranta, igen, a murok a sárgarépa, a döblec (n nélkül) a sütőtök.
Erdélyiül :)

Medora írta...

Halló, ilyen jófej gyerekeket!Micsoda képzelőerő.